Geavanceerd zoeken

GESCHIEDENIS VAN DE BEDRIJFSVOERTUIGEN VAN CITROËN

Al 100 jaar ontwikkelt en zoekt Citroën voortdurend nieuwe manieren om bedrijfsvoertuigen te verbeteren. Ontdek enkele van de bekendste bedrijfsvoertuigen van Citroën aan de hand van innovatieve en creatieve technologieën, productiehoogstandjes en ingenieuze designs.

ONTDEK DE GESCHIEDENIS VAN DE BEDRIJFSVOERTUIGEN VAN CITROËN OP VIDEO

C4 BESTELWAGEN (1931)
Met opmerkelijke innovaties zoals een volledig stalen koetswerk, een radiator van 9 liter en een ophanging met 4 semi-elliptische bladveren is de C4 bestelwagen de pionier van de bedrijfsvoertuigen. De C4 bestelwagen, verkrijgbaar in 17 versies, van open laadbak tot bestelwagen, met een nuttig laadvermogen tot 1.200 kg, is uiterst veelzijdig en geschikt voor alle professionals. 
Meer over Citroën origins
AUTOCHENILLE TYPE P17 (1931)
De jaren 20 en 30 van de vorige eeuw stonden in het teken van exotisme, wetenschappelijke ontdekkingen en mechanisatie op allerlei vlakken. Dit was ook de achtergrond voor het ontstaan van de verschillende rupsvoertuigen in het begin van de twintigste eeuw. 
Meer over Citroën origins
TUB/TUC (1939)
Het design van de Citroën TUB, overgenomen van de legendarische bestelwagen Type H, is de pionier van de bestelwagen met voorwielaandrijving. De TUB’s zien hun carrière vroegtijdig tot een einde komen door de Tweede Wereldoorlog. Toch zijn zij de uitvinders van tal van innovaties op het gebied van bedrijfsvoertuigen: zijdelingse schuifdeur, verlaagde vloer in de laadruimte en naar voren verplaatste cabine. 
Meer over Citroën origins

1947

Type h

Met een iconische stijl, een charismatisch silhouet en een functioneel design kent de Citroën Type H, en dat is niet verrassend, decennialang een daverend succes. De Citroën Type H is de eerste bestelwagen met voorwielaandrijving voor massaproductie. Hij erft tal van functies van zijn voorganger, de TUB, zoals zijdelingse schuifdeuren, een verlaagde laadvloer en een naar voren verplaatste cabine. De fascinerende, moderne bestelwagens worden er nog steeds door geïnspireerd en veel van de originele modellen doen tegenwoordig dienst als foodtrucks.

Type 23 autobus

Met een carrière van 34 jaar en 121.902 populaire en betrouwbare exemplaren heeft de Citroën Type 23 een revolutie teweeggebracht op de markt van de bedrijfsvoertuigen dankzij zijn opmerkelijk nuttig laadvermogen van 1.500 kg. Vanaf 1941 was de Type 21 verkrijgbaar met hydraulische remmen, een nieuwigheid in die tijd. In 1947 werd een Autocar-uitvoering gelanceerd, erg populair en gebruikt door de Compagnie des Transports Citroën. Deze wagen heeft ook zijn stempel gedrukt op de geschiedenis: het was het laatste voertuig dat tijdens het leven van André Citroën werd geproduceerd en voorgesteld.

VAN 1951 TOT 1996

2cv bestelwagen (1951)

Na drie decennia met meer dan 1,2 miljoen verkochte eenheden en talrijke afgeleiden, werd de 2CV bestelwagen al snel een cultwagen, die aan ieders wensen voldeed. Deze functionele, robuuste en zuinige bestelwagen was ook de eerste voorwielaangedreven bestelwagen, met een luchtgekoelde 2-cilindermotor en eenvoudige en lichte technische oplossingen.

Acadiane (1978)

De Citroën Acadiane verving de 2CV AK400 met de voorkant van de Dyane en de laadruimte van de AK400 met een verhoogde daklijn. Hij zorgde voor een significante verbetering in de aerodynamica van de bestelwagens en het brandstofverbruik. De Citroën Acadiane kende tot 1987 een groot succes met meer dan 250.000 geproduceerde modellen, waarna hij werd vervangen door de C15.

C15 (1984)

Met meer dan een miljoen geproduceerde versies en meer dan 2 decennia productie is de Citroën C15 de pionier van een nieuwe generatie bestelwagens. Zijn royale laadvermogen tot 765 kg, zijn capaciteit, zijn afmetingen en zijn prijs maken hem tot het perfecte voertuig voor tal van professionals.

BERLINGO VAN

1e generatie (1996)

De Berlingo eerste generatie combineert design met comfort en is een pionier op de bestelwagenmarkt. Het is de eerste bestelwagen met een geïntegreerd laadvolume. De Berlingo Multispace, het eerste vrijetijdsmodel, markeert ook de komst van de Ludospaces.

2e generatie (2008)

De Berlingo tweede generatie treedt in de voetsporen van de eerste en brengt nieuwe ideeën en innovaties op de markt. De Berlingo tweede generatie heeft een laadruimte die plaats biedt aan twee europalletten achterin en is de eerste bestelwagen met 3 moduleerbare plaatsen vooraan, wat getuigt van een ideale veelzijdigheid en aanpasbaarheid om in te spelen op de behoeften van professionals.

3e generatie (2018)

Citroën Berlingo Van zet zijn evolutie voort met zijn derde generatie door tal van gloednieuwe functies te introduceren en door een nieuwe norm te stellen op het vlak van stijl, uitrusting en modulariteit. De Berlingo Van is verkrijgbaar met 20 rijhulpsystemen en 4 geconnecteerde technologieën en zorgt voor een veilig en sereen rijgedrag.